dimecres, 12 de novembre del 2014

Li donem veu a.... Montserrat Roig




Montserrat Roig (1946-1991) fou una escriptora i periodista catalana. Implicada des de la seua època a la universitat en els moviments contra el règim franquista i en la política catalana. Aquestes inquietuts es voran reflectides en les seues obres, com la novel·la que us volem aconsellar per apropar-vos a la seua escriptura: L'hora violeta.

Aquest és el tercer llibre d'una trilogia que comença amb els títols Ramona, adéu i El temps de les cireres.  En temps lineal l'autora ens trasllada a la Barcelona de finals del segle XIX i segle XX a través de les vivències de dues famílies burgueses, els Ventura-Claret i Miralpeis, fent un retrat prou fidel de la societat d'aquella època.
 

Les principals protagonistes a la novel·la L'hora violeta són les dones, el seu paper dins de les famílies, la seua participació en els camvis socials que van trasformant el paper de la dona i les rel·lacions entre les noves i les velles generacions. Així comença la novel·la:



PRIMAVERA DE 1979

"Un dia, la meva amiga Natàlia em va donar algunes notes que havia escrit sobre la seva tia, la Patrícia Miralpeix, i també algunes cartes de la Kati i el dietari de la Judit Féchier, la seva mare. No és que la Judit hagués escrit un dietari, més aviat eren papers dispersos que ella datava. En morir el pare de la Natàlia em va enviar tot el patracol i, al cap d'un díes, em va telefonar_

- La meva tia m'ha donat tota la paperassa i m'ha dit que en faci el que vulgui. He pensat que et podrien servir. M'agradaria que escrivissis alguna cosa sobre la mamà i la Kati. De la mateixa manera que ho faries sobre tu i sobre mi.

Jo havavia enllestit un llarg llibre sobre els catalans als camps nazis i la veritat és que no m'havien quedat ganes de remoure el passat. La història de la deportació m'havia deixat mig malalta i escèptica. I la Natàlia volia que em fiqués dins l'univers de dues dones que no havia conegut, encara que n'havia escrit alguna cosa a les novel·les anterior [...]
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...