dimecres, 16 d’abril del 2014

S'alça el teló... La vida es sueño, de Calderón de la Barca

La vida es sueño es va estrenar el 1635 i té tres actes o jornades centrats en esbrinar si allò que viu l'home és somni o realitat, un tema que els filòsofs de l'època van tractar de respondre.

Els personatges principals són el rei Basilio i el seu fill, el príncep Segismundo. Aquest última ha sigut empresonat pel seu pare degut al seu caràcter agresiu, i evitar així que arribe a regnar. Els vaticinis auguren que el poble es sublevarà i nombrarà a Segismundo el seu rei, la qual cosa es farà realitat. Resultarà que el príncep no serà tal com el seu pare es pensa en arribar a regnar.

A continuació, probeu a llegir un fragment del parlament del rei Basilio:
 

BASILIO:

Sobrinos, dadme los brazos,
y creed, pues que leales
a mi precepto amoroso
venís con afectos tales,
que a nadie deje quejoso
y los dos quedéis iguales;
y así, cuando me confieso
rendido al prolijo peso,
sólo os pido en la ocasión
silencio, que admiración
ha de pedirla el suceso.

Ya sabeis... estadme atentos,
amados sobrinos míos,
corte ilustre de Polonia,
vasallo, deudos y amigos...,
ya sabéis que yo en el mundo
por mi ciencia he merecido
el sobrenombre de docto,
pues, contra el tiempo y el olvido,
los pinceles de Timantes,
los mármoles de Lisipo.
en el ámbito de orbe
me aclaman el gran Basilio.
Ya sabéis que son las ciencias
que más curso y más estimo,
matemáticas sutiles,
por quien al tiempo le quito,
por quien a la fama rompo
la jurisdicción y oficio
de enseñar más cada día;
pues, cuando en mis tablas miro
presentes las novedades
de los venideros siglos,
le gano al tiempo las gracias
de contar lo que yo he dicho.

[...]
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...